V březnu 2021 organizovalo TCKompas konferenci pro pracovníky s mládeží s názvem Ovca Zet, kde se hovořilo o Pastýřovi, který zná, vede, doprovází, chrání a žehná a také o tom, jak sloužit generaci Zet. Tento příspěvek byl podobně jako předcházející příspěvek Jančiho Máhrika určen do tzv. Jarmarku, což byla série krátkých, rychlých a jednoduchých zamyšlení. 

Potřebujeme zdravé návyky?

Nemyslím si, že pouze generace Z potřebuje zdravé návyky. Myslím si, že každá generace potřebuje zdravé návyky a naučit se nějaké rytmy a disciplínu do života, které nám pomáhají žít skutečně dobrý život. Minulý rok jsem měl mít přednášku na Konferenci pro pracovníky s mládeží o těchto návycích. Konference se však nakonec nekonala. Měl jsem tedy rok na to, abych si sám vyzkoušel, jak je to důležité mít zdravé návyky. Myslím si, že tohle téma získává na významu zvlášť dnes, v době pandemie, která zrušila naše přirozené rytmy, i naše přirozené hranice. Před tím jsme všichni žili v nějakých přirozených denních, týdenních nebo měsíčních rytmech a nějakých přirozených hranicích. Například že jsme ráno vstali a šli do školy nebo práce. Náš život probíhal na několika místech, v několika kontextech. A najednou máme všechny tyto kontexty pouze na jednom místě před počítačem a aplikací zoom. Celý náš pestrý život se slil do jedné šedivé koule. V té jedné kouli máme smíšený náš pracovní, osobní, náš oddychový i sociální život. To má velký vliv na duševní zdraví lidí. Psychologické poradny dnes hlásí, že se jim hodně zvýšil počet lidí, kteří potřebují pomoc. A myslím si, že do velké míry je to i tím, že život bez rytmu a bez hranic způsobí úzkost a nejistotu. Není to jediný důvod, jsou určitě i jiné faktory, ale tyto důvody tomu velmi napomohli. Chtěl bych vám povědět o třech věcech, které jsem se naučil o rytmech během tohoto roku

Tři důležitá zjištění o rytmech života

  1. Rytmus a rutina mi pomáhají udržovat lepší duševní stav. To znamená, že si čas rozdělím na ten, kdy pracuji a ten, kdy nepracuji, čas kdy mám sociální život a čas kdy jsem spíš sám se sebou a řeším své nitro. Mám svůj rozvrh, co dělám každý den, každý týden nebo každý měsíc. A tyto rytmy mi neskutečně pomáhají udržet si dobrý duševní stav. Protože právě kvůli tomu, že je taková velká nejistota okolo nás, a že reálně nevíme, co bude zítra, je dobré mít pevné body. Jako například, že v neděli v 9.30 jsou online bohoslužby stabilně každý týden. A já při nich každou neděli sedím a mám speciální čas s Bohem. Každou sobotu chodím s kamarádem běhat. Mám víc takých pevných bodů, kterých se mohu držet a které mi dávají stabilitu do této nestabilní doby. 
  • Fyzické věci mají stejně tak dopad na náš duševní stav. Kdybychom byli upřímní, určitě bychom si přiznali, že během pandemie jsme aspoň jeden celý den trávili v pyžamu. Jednou za čas je to v pohodě. Problém je, že náš mozek si vytváří určitá propojení. Pyžamo rovná se oddych, proto tato fyzická příčina bude mít velký efekt na naši produktivitu. Pokud jsme ve škole nebo práci, ale ve skutečnosti jsme na home office a teda doma před počítačem a máme na sobě pyžamo, protože nás nikdo nevidí, má to dopad na naši produktivitu. Pokud skypujeme, zoomujeme s rodinou, kamarády v pyžamu, nebudeme schopni být dostatečně sociální a být plně přítomni. Protože náš mozek si myslí, že je čas vypnout, oddychovat, spát. Takové maličkosti, jako převlékat se každý den a nebýt během dne v pyžamu, uklidit si pokoj, ustlat postel, to jsou fyzické věci, které pomáhají našemu mozku nastartovat se. 
  • Vytvořit si hranice. Například po 22.00 hodině vypnu počítač (nebo po 21.00 , 23.00). Každý den stejně. Nebudu jíst před počítačem, což je pro mně klíčová věc, abych nebyl celý den před obrazovkou. 

Jak to změnit? Jak začít?

A teď čtyři praktické kroky jak začít. Asi by jich mohlo být i víc, já jsem našel tyto čtyři:

  1. Co se týká rytmů a fungování v rytmu, určitě bude ve tvém okolí někdo, kdo je v tom lepší než ty. Zeptej se ho, jak to dělá. Obklopuj se takovými lidmi a uč se od nich. 
  2. Studuj. Čti na tohle téma knihy, dívej se na přednášky, a pokud nevíš, co máš poslouchat, tak si pust naše Zabudnuté cesty, protože tam máme hodně rozhovorů na tato témata (https://zabudnutecesty.podbean.com/)
  3. Začni malými kroky. Pokud si například nikdy neběhal, nečekej, že budeš běhat každý den, ale zkus běhat jednou do týdne. Udělej tyto malé kroky, které ti pomohou postupně se dostat k cíli.
  4. Oslavuj každý malý úspěch. Pokud se ti dnes něco lépe podařilo než včera, je to důvod na oslavu. 

Foto od Victoria Heath na Unsplash

Eva Bechná pracuje jako pastorační asistentka ve sboru Církve bratrské v Žilině. Ve sboru se mimo jiné věnuje dlouhodobě práci s dětmi a maminkami a také vydávání sborového newsletteru Fajo.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

One reply on “José Calvo Aguilar: Zdravé návyky v online světě – generace Zet”

  • Tibor Máhrik
    11. června 2021 at 15:58

    Díky za dobré podněty. Doba se mění a ukazuje se, že některé návyky by měli zůstat stejné. Tŕeba bohoslužby v nedeli… Zejména ty hranice jsou důležité s ohledem na digitální technologie… Jde o psychohygienu stejně jako pravidelné (a správné!) mytí zubů… Dobrý článek.

Na našem webu používáme soubory cookie

Potvrďte prosím, zda přijímáte naše sledovací soubory cookie: Google Analytics, Facebook Pixel. Sledování můžete také odmítnout, takže můžete nadále navštěvovat naše webové stránky bez odesílání jakýchkoli dat službám třetích stran.