Čtvrtá kapitola knihy je poměrně rozsáhlá, proto ji rozdělme na dvě části.

V příběhu sledujeme firmu Yip Software, která produkuje počítačové hry se sportovní tématikou. Nedávno ji odkoupila jiná větší firma Playsoft a majiteli Caseymu McDanielovi dala nůž na krk. Jsou zhrozeni z jeho způsobu řízení firmy. Jak na to přišli? Na základě pracovních porad vedení. J. T. Harrison, výkonný ředitel pro rozvoj byznysu v Playsoft se jedné takové zúčastnil. A pracovní porady, jejich dynamika, často ukazuje více o atmosféře firmy jako cokoliv jiné.

Do Yip Software přišel nedávno nový Caseyho asistent Will Peterson, mladý a šikovný kluk, syn Caseyho přátel, který mu v tom všem má pomoct. Will se snaží soustředit na nejbližší setkání vedení a hledá, jak by se dala změnit.

Porady v Yip Software se konají každé pondělí od desíti do dvanácti. Lidé na ně chodí pozdě a jsou nepřipraveni. Někteří přicházejí dokonce až v polovině porady, upřednostňují jiná setkání, i když si mohou předem věci naplánovat. Automaticky očekávají, že porada bude nudná a berou ji jako nutné zlo, proto se ani příliš nesoustředí na témata na ní prezentovaná. Myšlenkami lítají jinde. Pokud je nějaké téma skutečně zajímavé a vznikne konflikt, Casey ho rychle ukončí a problém nechá neuzavřený. Účastníci porad neumí dodržet program, vstupují s jinými, nepodstatnými a neplánovanými tématy a vznikají dost zbytečné debaty, které všechny obírají o čas. Ale Casey nic z toho nevidí. Protože Will trpí Tourettovým syndromem a nedávno přestal brát léky, na jedné z porad nevydrží a vybuchne. Řekne kolegům nevybíravě, jaký je tento čas hrozný, jaká je to katastrofa. I když je to nepříjemné, konečně nazve věci pravým jménem. Casey argumentuje tím, že takové jsou porady hrozné vždycky a všude, je to nutné zlo a jinak se to dělat nedá. Will však věří, že existuje řešení. 

Casey se dostává pod tlak. Za pět týdnů se na poradu ohlásil kromě J. T. Harrisona i další, ještě vyšší šéf z Playsoft. Pokud se něco nestane a pracovní porady nezmění dynamiku, Casey bude mít vážný problém. Will zoufale hledá řešení. Pomocí jsou mu filmové večery u rodičů. Jako absolventovi filmové fakulty je pro něho nejblíž svět filmu. Jak je možné, že lidé vydrží nepohnutě sedět hodinu a půl před obrazovkou a nenudí se? Nejprve se Will domnívá, že problém je v délce porady. Při nejbližší příležitosti se pokusí převzít moderování porady (jeho šéf Casey právě přišel od zubaře a nemůže hovořit) a poradu zkrátí, ale zjistí, že v tom to není. 

Začne zkoumat dál. Po pár měsících velmi intenzívní, ochotné a kvalitní práce pro Yip Software a také díky přátelskému přístupu a komunikaci, si Will získává respekt u svých kolegů. Chodí po firmě a sleduje, hovoří s lidmi a dělá si poznámky. Při nejbližší poradě vedení přijde s návrhem, aby se těmto jeho závěrům věnovali. Všichni jsou zaskočeni, nejvíc Casey, ale nakonec si Willa vyslechnou a společně diskutují.

Podle Willa, nejdůležitější u dobrých filmů je začátek. Prvních deset minut rozhoduje o tom, jestli diváka zaujme. Podobně i na pracovní poradě záleží na způsobu, jak se téma na začátku prezentuje. Jestli vůbec ostatní zaujme. 

Dalším důležitým prvkem (filmu i porady) je konflikt. Nemusí jít přímo o boj nebo ostrou výměnu názorů, ale je potřeba vždycky přímo na místě prezentovat různé názory a hovořit otevřeně. Pro i proti. Lépe než když je někdo začne vytahovat později. Tady a teď se diskutuje a mělo by se diskutovat dostatečně vášnivě, protože přece jde o živobytí všech zúčastněných, jejich rodin a jejich podřízených zaměstnanců. 

„Veci, o ktorých sa tu máte baviť, sú pre vás oveľa dôležitejšie, ako je pre divákov filmový príbeh. Zobuďte sa! Záležitosti, čo tu preberáte, zarábajú na váš chlieb a dávajú vám zamestnanie. Môže byť v hre ešte niečo viac?“ říká v knize Will.

A i když se na konci diskuse pravděpodobně nedostanou k jednoznačnému a jednomyslnému závěru, šéf Casey rozhodne, jak se problém vyřeší. V okamžiku, kdy rozhodne, všichni členové vedení se postaví za tento názor. 

Nakonec se všichni shodli, že ta nejlepší porada byla právě tato s Willem. Přinesla překvapujících prvních deset minut, otevřenou vášnivou diskusi a emoce a i skutečný praktický závěr, konkrétní možnosti, které by chtěli přinést do praxe, která má celou firmu a její vedení posunout vpřed. 

Víc si můžete přečíst v knize Príčina smrti: Míting od Patricka Lencioniho, kterou vydalo vydavatelství Porta libri. S jejich laskavým svolením jsme mohli uvést tento seriál.  

Knihu si můžete objednat tady:

Foto od Jason Goodman na Unsplash

Eva Bechná pracuje jako pastorační asistentka ve sboru Církve bratrské v Žilině. Ve sboru se mimo jiné věnuje dlouhodobě práci s dětmi a maminkami a také vydávání sborového newsletteru Fajo.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Na našem webu používáme soubory cookie

Potvrďte prosím, zda přijímáte naše sledovací soubory cookie: Google Analytics, Facebook Pixel. Sledování můžete také odmítnout, takže můžete nadále navštěvovat naše webové stránky bez odesílání jakýchkoli dat službám třetích stran.