Někteří mladí lidé si budoucí povolání (nebo službu) volí zhruba v polovině období dospívání, na konci střední školy. Jdou na vysokou školu nebo nastoupí do zaměstnání s jasnou představou o tom, kam míří. Mnozí další ukončí střední školu a nastoupí na vysokou bez toho, aby měli dostatečně jasno v tom, co chtějí dělat a čeho chtějí dosáhnout. V průběhu studia i několikrát změní hlavní obor. Mohou střídat zaměstnání. Nebo se rozhodnou narychlo, co v nich později vyvolá pocit, že jsou lapeni do pasti a svého rozhodnutí litují. 

Příčiny těžkostí při volbě povolání nebo služby

  • Tlak rodiny (tlak následovat povolání rodičů, tlak rozhodnout se co nejdřív)
  • Společenský tlak (tlak ze strany školy, komunity, církevního sboru)
  • Okolnosti (nedobrá atmosféra domova – rychlý únik, finanční tlaky)
  • Výsledky z minulosti (slabé výsledky na střední škole limitují další směřování)
  • Osobnost (jestli je člověk orientovaný na lidi nebo je spíš analytický a podnikavý)
  • Zájmy a schopnosti
  • Hodnoty
  • Teologie (poslušnost vůči Bohu)

Důsledky při zlé volbě služby nebo povolání

  • Nespokojenost
  • Nestabilita
  • Emocionální problémy
  • Nízká sebeúcta
  • Duchovní důsledky (pocit, že Bůh nás opustil)

Biblický pohled na volbu povolání nebo služby

  1. Bůh člověku přikazuje, aby pracoval. Lenivost odsuzuje.
  2. Poctivá práce dělá člověku čest.
  3. Nemáme pracovat nepřetržitě (Bůh ustanovil den odpočinku)
  4. Člověk by měl při práci uplatňovat svoje jedinečné dary a práce by měla být v souladu s jeho povahou (v ideálním případě by měla využívat jeho dary)
  5. Křesťan by se měl při práci usilovat o vynikající výsledky.
  6. Při volbě povolání by se člověk měl nechat vést Bohem

Reakce na otázku volby povolání nebo služby

Volba povolání nebo služby je hluboce osobní rozhodnutí. Nikdo by ho neměl dělat za druhého člověka. Navzdory tomu může pracovník s mládeží, kazatel, rodič nebo učitel pomoct dospívajícímu ujasnit si, jaké má možnosti a moudře se rozhodnout. 

  1. Naslouchání (poznat touhy, zájmy, schopnosti, naděje a sny mladého člověka)
  2. Vcítění
    Empatii můžete vyjádřit:
    1. Naslouchejte pozorně verbální i neverbální komunikaci
    2. Přikyvujte
    3. Udržujte oční kontakt
    4. Nakloňte se v křesle nebo na židli dopředu, abyste dali najevo zájem.
    5. Hovořte laskavým a upokojujícím hlasem
    6. Reagujte na nejdůležitější výroky dospívajícího („Takže říkáš, že…“) a jeho gesta.
  3. Ujištění a povzbuzení
  4. Nasměrování
    1. otázka Boží vůle
    2. co ho baví a co mu přináší uspokojení
    3. jak zvládnout nevhodný tlak
    4. názory blízkých a přátel
    5. test osobnosti
    6. případná omezení
    7. možnosti dalšího vzdělání nebo školení
    8. informace o trhu práce
    9. soustavný a kvalitní život s Kristem
    10. principy povolání do křesťanské služby na plný úvazek
  5. Zapojení (zúžit možnosti volby povolání)6. Odborná péče (doporučit profesionálního poradce)

Foto od Jon Tyson na Unsplash

Cílem leaderXpress je tvořit komunitu lídrů, kteří se mezi sebou podělí o to nejlepší ze svých zdrojů, zkušenosti a know-how.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Na našem webu používáme soubory cookie

Potvrďte prosím, zda přijímáte naše sledovací soubory cookie: Google Analytics, Facebook Pixel. Sledování můžete také odmítnout, takže můžete nadále navštěvovat naše webové stránky bez odesílání jakýchkoli dat službám třetích stran.