Spousta mládeží řeší, o čem na mládežích mluvit, jaká témata probírat, jak moc dopředu je připravovat a na co přitom nezapomenout.
Po několikaletých zkušenostech s vedením mládeže a s plánováním témat se nám podařilo vytvořit systém, který nám vyhovuje. Rád bych zde tento systém sdílel, protože může být pro spoustu vedoucích nápomocný.
Kvůli zjednodušení budu tématu na mládeži říkat kázání 🙂
Pro doplnění musím říct, že u nás na mládeži věříme v to, že kázání má být pro křesťany i nekřesťany současně. Pro nekřesťany není potřeba omezovat obsah, ale je potřeba jim přizpůsobit přístup a formu. S touto myšlenkou témata na mládežích plánujeme.
Současně pro nás “kázání” není jen čistý výklad Bible, ale je to vedení lidí blíže k Bohu. Děláme to na základě biblických principů a vedení kolektivu směrem, kterým Bůh povolává nás vedoucí.
Kázání v sériích
Témata na mládeži máme rozdělené do sérií, zpravidla měsíčních, která má každá své nosné téma s poutavým názvem.
Důvod, proč jsme přešli na série je ten, že prostě fungovaly. Původ může být v tom, že v dnešní době obrovského přebytku informací lidé neudrží příliš dlouho pozornost u více různých myšlenek a nás kazatele to nutí mluvit poutavě kázání s jednou hlavní myšlenkou. Pokud tedy chceme jít v tématu do hloubky a opravdu ho probrat, nezbývá nám, než ho rozdělit na více dílů. Navíc – pro lidi z mládeže je jednodušší zvát své přátele na dané téma s cool názvem, než když vůbec netuší, o čem kázání bude.
Některé série jsou uzpůsobené více pro jednoho kazatele (například biblické knih). Některé zase pro více kazatelů (například Můj oblíbený verš z Bible).
Plánování témat
Série máme naplánované alespoň na rok dopředu. Někdo by mohl namítnout, že co kdyby Bůh chtěl týden předem, ať změníme téma. S tím nemáme a nikdy bychom neměli mít problém, ale mnohem lépe se mění něco, co už je naplánované, než aby se týden předem vymýšlelo “o čem to vlastně příští mládež bude”. Roční cyklus taky zaručí, že u každého ročníku studentů nezapomeneme mluvit o některých důležitých tématech. Dobře se taky sleduje zpětně, o čem jsme loni mluvili dvakrát, a o čem vůbec.
Několikrát v roce taky naplánujeme pro oživení místo kázání například talkshow, film, nebo jiný vhodný program…
Výběr témat
Existují nosná témata, o kterých chceme mluvit každý rok, ať už v rámci samostatné série (například vztahy/chození) nebo v rámci jakékoli série, kde na ně přijde řeč (církev, Ježíš, Bible, majetek, peníze, osobní zodpovědnost). Několikrát během každého roku chceme taky minimálně zmínit naše hodnoty, které by se měly do obsahu témat promítat. Obecně se nám více osvědčilo nazvat témata více cool stylem, protože hosté tak spíše přijdou, než je nazvat příliš duchovně a lidé pak nemají zájem přijít.
I u rozmístění v roce je dobré přemýšlet logicky. Například sérii o vztazích máme na jaře, téma o směru vizi mládeže na začátku roku.
Zkušenost máme takovou, že na speciální události “Vánoce, Velikonoce, začátek a konec roku” přijde mnohem více lidí a je dobré využít to k tomu atraktivním způsobem předat například evangelium nebo případně jiné v tu chvíli klíčové téma.
Řečníci
Výběr řečníků hodně závisí na specifikách každé mládeže.
Obecně platí pravidlo, že kázat by měl z mládeže ten, kdo má na to obdarování, maximálně tak často, jak často je schopen kázat dobře, a v kázání by se měli rozvíjet noví mladí lidé, kteří mají co říct.
U nás já jako hlavní vedoucí kážu větší polovinu témat, menší polovinu káží další lidé z mládeže. Dále zveme příležitostně hosty z naší církve nebo odjinud.
U hostů z církve se může občas projevit syndrom toho, že když po dlouhé době “konečně můžou těm mladým něco říct” tak toho zneužijí a udělají z kázání dlouhou moralizující řeč, která není ohleduplná k cílové skupině.
Důležité pro nás je, aby měl člověk dar kázat k mladým lidem, protože u mladých lidí je forma kázání tak kritická, že u nezáživné formy neposlouchají ani kvalitní obsah.
V mládeži, kde hlavní vedoucí nekáže z nějakého důvodu příliš často, je důležité hledat a najít další lidi z jádra mládeže, kteří budou v kázání nositelé a předavači hodnot a principů, na kterých váš kolektiv stojí.
Kultura mládeže by neměla stát na hostech zvenku. Hosté zvenku přinesou nezbytný vhled, který může místním vedoucím často chybět, ale nemůžou být většinový hlas.
Závěrem
Doporučení délka kázání hodně záleží na cílové skupině, věku lidí a míře interaktivity. Obecně řečeno – za méně než 15-20 minut nejde pořádně sdělit většinu myšlenek. Naopak po 45 minutách už většinou nejde dále poutavě mluvit o jedné hlavní myšlence a lidé zkrátka neudrží tak dlouho pozornost.
Snad ani není nutno dodávat, že lidé, kteří kážou, by měli být lidé, kteří žijí příkladný život a mají osobní integritu. Není nic zbytečnějšího, než kázat něco, o čem lidé v publiku ví, že to nežijeme a že jsme pokrytci. Být skutečný a opravdový je jedna z věcí, na kterých u oslovení mladých lidí záleží nejvíce.
Pro více událostí se podívejte na tento ODKAZ